תכנון קריירה

קודאק פושטת רגל וזה הזמן לעשות זום על תכנון קריירה שלך!

נורית אגמי קריירה 1 תגובה

חברת קודאק, ענקית הצילום,  פושטת את הרגל בגלל החלטה שגויה שקיבלה לפני 37 שנה! כאשר אנו רוצים לעשות שינוי בקריירה שלנו, אנו מקבלים החלטות ולמעשה עושים תכנון קריירה. את התוצאות של תכנון קריירה, אנחנו נראה לרוב בטווח של שנים קדימה – אם לכשלון ואם להצלחה. ניהול הקריירה שלנו מתחיל בתכנון הקריירה שלנו.

השאננות הכריעה גם חברה ענקית כמו Kodak ויש שיקראו לשאננות הזו אזור הנוחות. חברת קודאק בפשיטת רגל בגלל החלטות שקיבלה לא לפני שנה ולא לפני עשור אלא לפני 37 שנים. האם גם אתה לוקה בשאננות בתכנון הקריירה שלך? 

קצת נוסטלגיה ועובדות על חברת קודאק:

  • חברת Kodak האמריקאית הוקמה בשנות השמונים של המאה ה-19 והיא קיימת כבר 132 שנה.
  • ב-1888 הציגה את המצלמה האישית הראשונה, שאותה ליוותה הסיסמה: "אתה לוחץ, אנחנו עושים את היתר".
  • ב-1976 המכירות של קודאק היוו 90%  מהפילם ו- 85% מהמצלמות שנמכרו באמריקה
  • עד 1990 דורגה קודאק בעקביות כאחת מחמשת המותגים החזקים בעולם. לשם השוואה, בשנת 2011 חמשת המותגים החזקים בעולם בסדר יורד היו: אפל, גוגל, IBM, מקדונלדס ומייקרוסופט.
  • ב- 1996 ההכנסות של החברה עמדו על כ- 16 מיליארד דולר וב- 1999 הרווח השנתי עמד על כ- 2.5 מיליארד דולר. את הרבע השלישי של 2011 סיימה קודאק בהפסד של 222 מיליון דולר. זהו הרבעון התשיעי שבו היא נוחלת הפסדים במשך 3 השנים שקדמו לו.
  • בשנת 1998 קודאק העסיקה כ- 145,000 עובדים ואילו היום מספר העובדים עומד על כתשיעית מזה.
  • ב-2011 שווי המניה שלה ירד בכ- 90%.
  • כעת החברה בקשה להכיר בה כפושטת רגל עם חובות של כמיליארד דולר
מחפש עבודה דרך רשת אגמי? כנס לעמוד המשרות שלנו

איך חברה שהייתה בסדר גודל של Google יכולה לפשוט רגל?

הרי זה מאוד פשוט, קודאק הייתה חברה מסורתית של מצלמות סטילס אנלוגיות ופילם ואילו היום כולם משתמשים במצלמות דיגיטליות במקרה הטוב או פשוט במצלמות בסמארטפונים.

אבל איך זה מסתדר עם העובדה שקודאק המציאה את המצלמה הדיגיטלית הראשונה בשנת 1975 (ועל בסיס הטכנולוגיה הזו פועלת מצלמת הסמארטפון)? ויותר מזה, מדוע השיקה קו מצלמות דיגיטליות משלה רק לפני כעשור?

לארי מטסון, לשעבר בכיר בקודאק וכיום מרצה באוניברסיטת סיימון רוצ'סטר למנהל עסקים, כתב בשנת 1979 דו"ח מפורט, כיצד חלקים שונים של השוק יעבור לצילום דיגיטלי, כאשר הראשונים שיאמצו את המוצר יהיו משרדי הממשלה, לאחר מכן צלמים מקצועיים ולבסוף ההמון וכל זה צפוי היה להתממש עד שנת 2010 להערכתו. אומנם פספס בכמה שנים אבל הכתובת הייתה כתובה על הקיר.

אם כך, השאלה המתבקשת מדוע החברה לא השכילה להתפתח בתחום המצלמות הדיגיטליות כבר אז ולהיערך בהתאם על כל מה שמשתמע מכך?

בעיקר בגלל שאננות ואזור הנוחות 

קודאק התנהגה כמונופול וחשבה שהיא מכתיבה את תנאי השוק. זלזלה במתחרים שלה. לעתים רחוקות בצעה בדק בית וביקורת עצמית. היה לה קשה להסתגל לשינויים ולבצע מהלכים חדשים וחדשניים. במקום לחשוב על התועלת שהלקוחות יוכלו להפיק משימוש במצלמה הדיגיטלית ולהצעיד את העולם קדימה, היא חשבה על ההפסדים בהכנסות שיגרמו לה אם אנשים יפסיקו לצרוך פילם למצלמות אנלוגיות. לא אמצה חשיבה רחבה וגלובלית. היו כמה החלטות גרועות שלקחו המנהלים שלה ואולי גם מעט מזל רע.

רוצה למצוא עבודה מתאימה מהר ולהרוויח יותר?

לחצו כאן
 
בשנת 1975 כולם השתמשו בצילום פילם. המנהלים של קודאק אמרו לעצמם – למה לשנות אם הכל נפלא? למה להמר על משהו לא ברור ולא ידוע כאשר עכשיו אנחנו מרוויחים מצוין ממצלמות הפילם? הם הפסיקו לעשות את היתר ולהשאיר ללקוחות שלהם רק ללחוץ כפי שהתחייבו בסיסמה שלהם משנת 1888 וכך 100 שנה אחרי ב-1988 משיקה פוג'יפילם היפנית את המצלמה הדיגיטלית לחנויות.

אבל מה שקרה להנהלת Kodak זה שהם לקחו החלטה שגויה והם דבקו בה במשך יותר מ – 25 שנים תוך התעלמות מוחלטת משוק המצלמות הדיגיטליות שהלך וגדל. כאשר מישהו בקודאק הבין שאין ברירה וחייבים לשנות את ההחלטה האומללה משנת 1975, כבר היה מאוחר מידי והם לא הצליחו להדביק את הקצב ולהתאים את החברה לשינויים שהתחוללו בשוק.

חברת קודאק פושטת רגל לא בגלל משהו שהיא עשתה לפני שנה או אפילו עשור אלא בגלל החלטות שלקחה לפני 37 שנים!!! לקח לה תקופה ארוכה להגיע לפשיטת רגל כי היא המשיכה לרכוב על ההישגים והמוניטין המעולה שצברה במשך 100 שנים קודם לכן.

אזור הנוחות של קודאק היה מאוד נוח והיה גורם משתק בקבלת החלטות כדי לשמר את מעמדה כמובילה עולמית. קודאק פשוט נחה על זרי הדפנה ולא חשבה שיגיע היום שזרי הדפנה כבר לא יהיו שם. זו "מחלה" של הרבה מאוד ארגונים. ברגע שמרגישים יותר מידי בטוחים אז מתחילים לעשויות טעויות או יותר נכון הם פשוט נשענים לאחור (sit back ).

ואיך כל זה קשור לתכנון קריירה?

קיימת הקבלה מסוימת בין תכנון בעסק לבין תכנון קריירה. שכיר, למעשה מוכר את הידע, הניסיון והכישורים שלו ומספק את שירותיו למעסיק שיפיק מהם תועלת, בדיוק כמו שחברה מוכרת מוצר או שירות ומרוויחה בתמורה כסף מקהל לקוחותיה. הקריירה שלך זה למעשה העסק שנקרא אתה!

הצלחה של עסק בהווה זה לא מפני שהעסק לקח החלטה נהדרת היום בבוקר אלא מכיוון שהוא לקח החלטה נהדרת לפני שנה, שנתיים או עשור ואולי אפילו לפני 40 שנה. כאשר אנחנו חושבים על ניהול קריירה, עלינו תמיד לצעוד קדימה ורצוי כמה צעדים לפני היתר, אם אנחנו באמת רוצים לעשות תכנון קריירה נכון ולהצליח בקריירה. תכנון קריירה שנבצע היום ישפיע על האטרקטיביות שלנו בשוק העבודה לטווח הרחוק גם אם אינך רואה עדיין את פרות ההשקעה באותו הרגע. החלטה שנקבל היום ונתחיל ליישם אותה, עשויה להשפיע על ההצלחה שלנו בעשור הקרוב.
יכול להיות שאתם חושבים שתכנון קריירה כרוך בשינוי קריירה משמעותי אך תכנון קריירה לאו דווקא עשוי להכיל שינוי קריירה משמעותי.
דוגמא לתכנון קריירה שאינו כולל שינוי קריירה משמעותי – תכנת שרוצה להתמקצע בסביבת עבודה (פלטפורמה) נוספת לאותה שפת תכנות. מדובר בסך הכל בהשתלמות קטנה. לפעמים אפילו של כמה שעות.
דוגמא לתכנון קריירה שכולל שינוי קריירה משמעותי – דוגמא לתכנון קריירה בהייטק. תכנת שמכין את הקרקע מראש ליום שבו הוא יתקשה למצוא עבודה בתחום התכנות. מגיל 40 הוא כבר מתחיל להכין את הקרקע לקריירה שנייה. לדוגמא – לעבור מתחום התכנות לתחום ניהול פרויקטים, או לעבור לתחום הפרה-סייל או או לעבור לתחום התמיכה הטכנית או לעבור לתחום ההוראה וכולי. כל שינוי קריירה כזה דורש תכנון שונה. אם הוא רוצה לעבור לתחום ניהול פרויקטים עליו ללמוד את תחום ניהול הפרויקטים וללמוד תוכנות רלוונטיות ולעבור הסמכות מתאימות. אם הוא רוצה לעבור לתחום הפרה-סייל או התמיכה הטכנית יכול להיות שעליו לשפר כישורי תקשורת. אם הוא רוצה לעבור לתחום ההוראה עליו לעשות השלמה ולקבל תעודת הוראה.
עדיף לבצע תכנון קריירה מראש ולא להגיע למצב של אבטלה עם הגב אל הקיר שבו אנו נאלצים לעשות שינוי קריירה. עדיף לעשות את השינוי ממקום של בחירה כי אז באמת תהיה לנו הרבה יותר בחירה. שינוי קריירה שנעשה  מתוך בחירה, במיוחד כאשר מדובר בקריירה שנייה, ייתן לנו תוצאות הרבה יותר טובות גם מבחינת מימוש עצמי בעבודה וגם מבחינת ההשלכות הכלכליות. להרחבה על מימוש עצמי בעבודה, נא ללחוץ כאן! 

בניגוד לקודאק, שהצליחה לצבור מוניטין במשך קרוב ל- 100 שנים, ברשותך הרבה פחות זמן לצבור מוניטין ולמנף את הישגיך בשוק העבודה. לכן, גם כאשר תטעה בניהול הקריירה שלך, זה לא ייקח 37 שנים עד שתיווכח בהשלכות של הטעויות ותאלץ להתמודד איתן. הצלחה בקריירה לא נבנית מהיום למחר. גם כישלון לא קורה מהיום למחר. גם אם קיבלנו החלטה שגויה, עלינו לתקן אותה כמה שיותר מהר. אסור לנו לרכוב על מוניטין העבר שלנו כי בסוף הוא ייגמר יום אחד. עלינו להצדיק את המוניטין שלנו כל פעם מחדש. במילים אחרות, גם כאשר אנחנו בשיא ההצלחה שלנו, אל לנו להישאר באזור הנוחות ולהישען לאחור.
אזור הנוחות זו גם "מחלה" של הרבה מאוד עובדים שלא טורחים להתעדכן בנושאים מקצועיים ונשארים מ"אחור" מבחינת ידע.

תכנון קריירה – סיכום ומסקנות 

  1.  תכנון קריירה זה צורך המציאות וחשוב לעשות תכנון קריירה גם כשאנחנו בשיא ההצלחה ( שיא ההצלחה זה גם אזור הנוחות)
  2. תכנון קריירה יכול להיות שינוי קריירה משמעותי לקריירה שנייה וזה דורש הערכות מראש. עדיף להיערך מראש מאשר לעשות שינוי קריירה כי "אין ברירה".
  3. תכנון קריירה כרוך גם בזה שאנו כל הזמן נשארים מעודכנים ועוברים השתלמויות של ידע, כישורים ומיומנויות.
אהבתם? עשו לנו לייק, השאירו תגובה, שתפו את הפוסט
על הכותב

נורית אגמי

Facebook Twitter Google+

נורית אגמי - מנכ"ל רשת אגמי - מקצוענים בהשמה ל Professionals ובכירים. נורית בעלת חזון חברתי ופועלת לעזור למחפשי עבודה והשאיפה שלה היא שמחפשי עבודה יקבלו את חומרים חינמיים שיקצרו את זמן חיפוש העבודה משמעותית ושזו תהיה העזרה הכי טובה שאפשר להשיג בחינם. הבלוג של נורית עוסק גם בענייני קריירה ומגמות בעולם העבודה ובשוק התעסוקה הישראלי.

אל תפספסו:

תגובות 1

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *