איך לבקש העלאת שכר

מתי ואיך לבקש העלאת שכר? ואיך לנהל משא ומתן על העלאה במשכורת?

נורית אגמי מו"מ על שכר ותנאים, קריירה, שכר ותנאים 0 Comments

מתי ואיך לבקש העלאת שכר?

קיבלתי לאחרונה פנייה מיפית (שם בדוי):
"צריכה עזרה מהמומחית. איך לבקש העלאת שכר מהבוס במייל. שנה שעברה העלה לי באופן אוטומטי בשכר מאי כמו השנה שלפני. אני רוצה להקדים את זה. מעדיפה לפנות אליו בכתב ולא בשיחה כי לפגוש אותו יקח לי חודשים. אני כבר כמעט לא רואה את הבוס מאז שהוא קיבל את התפקיד הנוסף. מה יעבוד לו על הרגש? או שלא צריך להכניס רגש או ייאוש שלי לטיפול גם בלקוחות שאני ממש לא אוהבת. שאם היו לקוחות שלי (מתכוונת לומר בעסק שלה) ממזמן הייתי מעיפה אותם. והוא מודע לזה. איך אני מבקשת העלאת שכר?"

אני בטוחה שרבים מהקוראים מזדהים עם הפנייה של יפית. היא מבינה שצריך לעשות את זה נכון וגם שחשוב לפנות לרגש שלו ולא רק לרציונל. לפי מחקרים, זה ידוע שאנשים מקבלים החלטות ברגש ורק אחר כך מצדיקים את ההחלטה שקיבלו לפי הרציונל.

שיחה בנוגע להעלאת שכר – שיחה כזו היא שיחת מכירה לכל דבר ועניין וחייבים להגיע אליה מוכנים. זו שיחה שנערכת לרוב פעם אחת בשנה בלבד. אם לא מיקסמנו את ההזדמנות הזו, נצטרך להמתין שנה שלמה נוספת. מכאן החשיבות הרבה.
בנוסף, שיחה כזו היא שיחת משא ומתן לכל דבר וכדאי לבוא אליה מוכנים בנוגע לדברים שאותם אנחנו נרצה לבקש.
לפעמים העובדים הם אלו שצריכים ליזום בקשה להעלאת שכר כי הבוס מטבע הדברים, לא יוזם שיחה כזו או שמבחינתו אפשר לחכות הרבה זמן עם שיחה להעלאת שכר. אפילו בחברות הייטק, בהן השכר מתגמל והתנאים מפנקים, לא תמיד יהיו דיונים מסודרים בנושא של העלאת שכר. לחברות הייטק קטנות וחברות סטארטאפ, לאו דווקא יהיו תהליכים מובנים ומסודרים בנוגע לשיחה של העלאה בשכר.

רוצה למצוא עבודה מתאימה מהר ולהרוויח יותר?

לחצו כאן

אלו 3 השאלות הקריטיות שאנחנו צריכים לענות לעצמנו לפני שאנחנו יוזמים שיחת על העלאה בשכר

  1. מתי כדאי לנו לבקש שיחה על העלאת שכר?
  2. מה אומרים לבוס ומה בשום פנים ואופן אסור לנו לומר?
  3. האם לבקש העלאת שכר בכתב או שעדיף לקבוע פגישה?

על כל השאלות הללו בנוגע לאיך לבקש העלאת שכר אנחנו נענה.

המלצות:

1. מתי לבקש העלאת שכר / מתי כדאי לנו ליזום שיחה של העלאה בשכר?

  • עלינו לשקול את מצבה הכלכלי של החברה

    תזמון זה הכל או כמו שאומרים באנגלית Timing is everything
    התזמון הוא קריטי והוא אחד הפרמטרים החשובים כאשר אנחנו שוקלים מתי לבקש העלאת שכר.
    גם אם היינו מצטייני השנה אבל החברה לא נמצאת במצב טוב, הסיכוי שיעלו לנו את השכר הוא קלוש.
    זאת אומרת, גם אם מגיעה לנו העלאת שכר אבל המצב הכלכלי של החברה לא טוב, אנחנו לא נקבל את ההעלאת השכר המיוחלת. שיחה בתזמון לא-אידיאלי, יכולה להניב הבטחות לעתיד ולאו דווקא תוצאות של כאן ועכשיו. הבוס יכול לומר לנו – "כן, אני יודע שמגיע לך העלאה בשכר אבל מצבה של החברה לא מאפשר זאת כרגע, אז אני מציע שנדבר בעתיד כשהמצב ישתפר" או שהבוס יכול לומר לנו "כשהמצב ישתפר, אני אשקול להעלות לך את המשכורת ב- X שקלים לחודש"

    מחפש עבודה דרך רשת אגמי? כנס לעמוד המשרות שלנו
  • עלינו לשקול את האווירה הכלכלית בענף, במדינה, בעולם וכולי.

    זהו שיקול חשוב נוסף שיעזור לנו להבין מתי לבקש העלאת שכר. לפעמים, קורה שיש משבר כלכלי עולמי או שיש משבר בענף מסוים ואז האווירה הכללית היא של קיצוצים. החברה עצמה עשויה להיות ריווחית אבל במצב שבו כולם מורידים שכר, לא בטוח שהיא תהיה נכונה להעלות שכר על רקע זה שהמתחרים מקצצים שכר לעובדים שלהם.
    במשבר של 2008 , היו חברות מאוד ריווחיות בתחום המכשור הרפואי, בין לקוחותינו, שניצלו את המשבר ובכל זאת קיצתו בשכר בצורה רוחבית לכל העובדים שלהן. הן עשו זאת על רקע החולשה הכללית בכלכלה העולמית ולאו דווקא ישירות כתוצאה מהתוצאות הפיננסיות שלהן. זאת אומרת, היתה חולשה כללית בכלל המשק בישראל ובעולם, היו גלי פיטורים והן ידעו שעובדים לא יעזו לעזוב ובגלל אווירת הקיצוצים ששררה שבאותה תקופה, הן החליטו לרכוב על הגל.

  • מתי לפנות לבוס בנוגע לקביעת שיחה על העלאת שכר?

    יש גם את התזמון מול הגורם המחליט כאשר אנחנו שוקלים מתי לבקש העלאת שכר.
    פנו אל הבוס כשיש לו מצב רוח טוב ובזמן שאין לחץ בעבודה.
    גם נסיבות אישיות עשויות להוות מכשול – הבן שלו חולה ומאושפז. זה גם לא זמן טוב לבוא בדרישות.
    עדיף לפנות אל הבוס כאשר הוא רגוע ונינוח.
    בשום פנים ואופן לא לגשת אל הבוס בנושא של העלאת שכר כאשר הקשב שלו לא נמצא במיטבו.
    הנה מספר סיטואציות שבהן לא מומלץ להעלות את נושא העלאת שכר –
    למשל, לפני ארוחת הצהריים כי לפני ארוחת הצהריים הוא לא יהיה נינוח.
    דוגמא נוספת, קצת לפני תום יום העבודה כי לרוב אנשים לחוצים להספיק דברים לפני שהם מסיימים את יום העבודה.

2. איך לבקש העלאת שכר – מה כדאי לנו לומר לבוס ומה אסור לנו לומר בשיחה על העלאה בשכר

עזרו לבוס לקבל החלטה חיובית – הכינו רשימה של ההישגים שלכם

הכינו רשימה של איך תרמתם למקום העבודה בשנה האחרונה.
הרשימה צריכה לכלול דברים כגון:
מהן הבעיות שפתרתם למקום העבודה?
איך תרמתם לשיפור הביצועים?
איך חסכתם כספים למקום העבודה?
איך תרמתם לגידול בהכנסות?

אולי חלקכם חושבים – בשביל מה אני צריך להכין רשימה? הרי הבוס שלי מכיר אותי ויודע בדיוק מה אני עושה ומה התרומה שלי למקום העבודה.
אז נכון, רוב הסיכויים שהבוס שלכם יודע בצורה כזו או אחרת מה אתם עושים ומה התרומחה שלכם. יחד עם זאת, זו אחריות שלך להזכיר לבוס שלך מה התרומה שלך ולתת לו סיבות להעלות לך את השכר.

זה לא ה"מה" אלא ה"איך" – דברו בצורה חיובית
הרבה פעמים זה לא מה אנחנו אומרים אלא איך אנחנו אומרים. אץ אותו הדבר ניתן לומר בצורה מאוד יפה שמעודדת שיתוף פעולה מן הצד השני וניתן גם לומר בצורה שלילית שלא מעודדת את הצד השני ללכת לקראתנו.
גם אם אתם בטוחים שמקום העבודה שלכם לא מתגמל אתכם כפי שראוי היה, אל תדברו על זה, בשום פנים ואופן אל תעלו את הדברים השליליים.
אל תדברו בצורה שלילית על העבודה עצמה – אל תדברו על כמה אתם מיואשים מ… מיואשים מהעומס, מיואשים מטיפול בלקוחות שלא בא לכם לטפל בהם וכולי.
אף אחד לא שש לתת מתנות למי שמתלונן.

3. האם לבקש העלאת שכר בכתב או שעדיף לקבוע פגישה?

תמיד עדיף לקבוע פגישה ולנהל משא ומתן פנים אל פנים. הרבה יותר קשה לאנשים לסרב לאדם פנים מול פנים מאשר בכתב.
בנסיבות הבאות אולי עדיף לנהל משא ומתן בכתב על העלאת שכר:
– הבוס לא זמין – הוא בקושי נמצא במשרד וגם כשהוא נמצא זמנו קצר.
– הסיטואציה מלחיצה אתכם מאוד ואתם לא מצליחים להביע את מה שאתם רוצים.

מה וכמה לבקש כאשר מנהלים משא ומתן על העלאה במשכורת?

כאשר אנחנו מנהלים משא ומתן על העלאת שכר, אנחנו לא מנהלים משא ומתן רק על שכר הבסיס. יש מספר דברים נוספים שכדאי לנו לשקול לפני שאנו ניגשים לדיון בשכר שלנו מול הבוס:

1. שכר הבסיס – יש לנו את שכר הבסיס עצמו. מומלץ לבדוק מה קורה בשוק ומה השכר הממוצע בתחום שלנו ולראות איך אנחנו ממוקמים ביחס לשכר הממוצע. כדי לדעת איך עושים את זה נכון, מומלץ לקרוא את מהן ציפיות השכר שלך? 

2. בונוסים – תשלום בונוס על ביצועים כגון מכירות, התייעלות וכולי. בהרבה תחומים הבונוס נע סביב ה – 5% .

3. הפרשות סוציאליות – יכול להיות שכיום אתם מקבלים רק הפרשה לפנסיה / ביטוח מנהלים, בקשו גם הפרשה לקרן השתלמות.

4. ימי חופשה – אפשר לבקש יותר ימי חופשה מימי החופשה שיש לכם כיום בחוזה העסקה ושהחופשה תיצבר ותוכלו לפדות אותה בתום יחסי עובד-מעביד.

5. הטבות נוספות – רכב ליסינג שיכול להפוך לרכב חברה למשל. המעסיק ישלם נסיעות בכבישי אגרה כגון כביש 6 ומנהרות הכרמל. קבלת לפטופ חדש או מכשיר נייד חדש ותשלום עבור שיחות. לא תמיד הזמינות מסביב לשעון זה דבר טוב עבור העובד ולפעמים עדיף שלא לקבל סמארטפון מהמעסיק. ניתן לבקש גילום של ההטבות על ידי המעסיק.

6. שם התפקיד – לפעמים דווקא שינוי של ה"טייטל" שלכם במקום העבודה, יכול להיות שינוי מאוד משמעותי גם אם לא מתלווה לכך שיפור בשכר ובתנאים הנלווים. כאשר תסיימו את תפקידכם באותה חברה, המעסיקים בחו. יסתכלו קודם כל על הטייטל שלכם. טייטל יותר בכיר = יותר תגמול גם אם לא כאן ועכשיו אזי בהמשך הקריירה שלכם.

7. ימי מחלה – יש כאלו שיבקשו כיסוי של מחלה מהיום הראשון ויש כאלו שיבקשו חופשת מחלה יותר גבוהה מהקבוע בחוק וגם יהיו כאלו שיבקשו לצבור את ימי המחלה. אני באופן חושבת, שמעסיקים במגזר הפרטי לא ששים לתגמל על ימי מחלה. זה לא סעיף שאני הייתי מתעקשת עליו עבור עובדי המגזר הפרטי ובמיוחד בסטארטאפים. זה הרבה פעמים לא עניין של כסף אלא עניין שבו הסטארטאפ רוצה את העובד כמה שיותר ימים בעבודה כי יש לחץ להוציא את המוצר לשוק או לסיים את הפיתוח שלו. אני מציינת בשביל שתדעו שיש מעסיקים שמשלמים 100% תגמול מחלה מהיום הראשון.

8. עדכון שכר עתידי – נסו לדבר עם המעסיק שאם יקרה X , אז השכר שלכם אוטומטית יעלה ב- Y . או נסו לשריין העלאה של X אחוזים לעוד שנה.

לסיכום:
כאשר אנחנו רוצים העלאת שכר, מאוד חשוב התזמון, מתי לבקש העלאת שכר ומאוד חשוב גם האיך לבקש בעלאה בשכר. חוץ מזה, עלינו לבוא מוכנים ולדעת מה אנחנו רוצים לשפר במשכורת שלנו.
התכוננו למשא ומתן על העלאת שכר בשני אספקטים:
1. דעו לספר לבוס את התרומה שלכם – אל תסתמכו על זה שהוא יודע. תזכירו לו בצורה חיובית את מה שהוא כבר יודע.
2. הכינו מראש מה אתם רוצים לבקש וגם דרגו בסדר חשיבות יורד את הסעיף שהכי חשוב לכם ועד הסעיף שהכי פחות חשוב בעיניכם. כך תדעו מה הדברים שעליהם תהיו מוכנים להתפשר ועך מה כדאי לכם להילחם.

אהבתם? עשו לנו לייק, השאירו תגובה, שתפו את הפוסט
על הכותב

נורית אגמי

Facebook Twitter Google+

נורית אגמי - מנכ"ל רשת אגמי - מקצוענים בהשמה ל Professionals ובכירים. נורית בעלת חזון חברתי ופועלת לעזור למחפשי עבודה והשאיפה שלה היא שמחפשי עבודה יקבלו את חומרים חינמיים שיקצרו את זמן חיפוש העבודה משמעותית ושזו תהיה העזרה הכי טובה שאפשר להשיג בחינם. הבלוג של נורית עוסק גם בענייני קריירה ומגמות בעולם העבודה ובשוק התעסוקה הישראלי.

אל תפספסו:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *